Paardenbloem

Paardenbloemen zie je in de lente en de zomer bijna overal staan, maar laatst ben ik er eens wat nauwkeuriger naar gaan kijken.

Ik wist eigenlijk wel dat een paardenbloem tot de composietenfamilie hoorde, dus dat dat wat je als bloem waarneemt eigenlijk heel veel bloemetjes zijn, maar ik wist niet hoe zo’n enkel bloemetje eruitziet.

Ik heb toen een paardenbloem doorgeknipt. En in principe is dus alles al aanwezig. De gele bloemetjes boven en helemaal onderin de nog onrijpe zaadjes. Daartussen dat witte heet de pappus en die wordt later – als het zaadje rijp is – het vruchtpluis.

En dit is een enkel bloemetje.

Zo’n bloemetje is een lintbloem. Het bloemblad – dat op de foto naar links uitsteekt – bestaat uit 5 samengegroeide bloembladen. Dat kun je op de onderstaande foto herkennen. (Deze en de volgende foto’s heb ik met behulp van een microscoop gemaakt.)

 

 

In eerste instantie dacht ik dat de andere twee “draadjes” – die op het plaatje van het bloemetje dus rechts van het bloemblad liggen – de meeldraadjes zouden zijn. Maar nee dus. Dat is de stijl met de stempels. De helmknop zit eronder. Dus – als ik het goed heb begrepen – groeien de stijl en stempels door de helmknop heen.

Ik heb toen geprobeerd, of ik die overgang zelf onder de microscoop kon zien. En ik denk dat je het hier kunt zien.

Het onderste gedeelte lijkt wat gladder en er zitten nauwelijks stuifmeelkorrels op in tegenstelling tot op het bovenste gedeelte.

En op de volgende foto zie je dan één van de stempels.

En hier nog wat stuifmeelkorrels op de stempel.

 

Ik had eigenlijk niet verwacht, dat een paardenbloem me zo lang bezig zou kunnen houden en zo interessant zou zijn!

Dit bericht werd geplaatst in bloemen, planten en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Paardenbloem

  1. bluebrightly zegt:

    Closer and closer….and very nice, even though I can’t read it. 😉

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.