Halters

Laatst zag ik dit insect zitten en omdat de lente toen pas was begonnen en ik blij was überhaupt weer eens insecten te zien, heb ik er een foto van gemaakt.

Eerlijk gezegd weet ik niet eens wat het precies is. Maar wat me op de foto ineens opviel, was dit groen “dingetje” tussen z’n vleugel en z’n poot.

Eerst dacht ik dat het misschien een mijt of iets dergelijks was, maar m’n vriend wist me te vertellen, dat het een contragewicht is dat bij tweevleugeligen voorkomt. Deze contragewichten worden halters of kolfjes genoemd.

En inderdaad: terwijl veel insecten vier vleugels hebben, hebben bijvoorbeeld vliegen en muggen er maar twee. In plaats van het tweede paar vleugels hebben zij deze contragewichten.  Ze helpen bij de stabilisatie tijdens het vliegen.

Als ik het goed begrijp dan zitten er in de halters een hoop sensoren, waardoor de insecten informatie krijgen over afwijkingen tijdens hun vlucht.

 

Dit bericht werd geplaatst in insecten en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

