Kokerjuffer

Toen ik laatst in een klein beekje zat te turen, zag ik dit stukje rietstengel.

Eigenlijk weet ik niet eens meer goed, waarom ik er opnames van ben gaan maken.*

Maar op een gegeven moment kwam er een beestje tevoorschijn…..

En begon met de stengel en al onder water rond te kruipen – wat door de stroming niet eens zo makkelijk leek te gaan.

Achteraf blijkt het dus een kokerjuffer geweest te zijn.

De larven van sommige insecten bouwen of zoeken een soort van huisje om zichzelf te beschermen. Ik zou het niet met zekerheid durven zeggen, maar zover ik weet leven de larven van schietmotten onder water en gebruiken verschillende materialen als beschermende koker – daarom ga ik ervanuit dat dit de larve van een schietmot is.

Maar misschien heeft één van jullie er meer ervaring mee en kan het preciezer zeggen?

 

 

* Dit zijn foto’s geknipt uit een filmpje dat ik gemaakt heb – daardoor en doordat het dus onderwater is, terwijl ik vanuit de oever film zijn de foto’s kwalitatief niet zo goed.

Dit bericht werd geplaatst in insecten, insects en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

