Springstaartjes

Sinds een paar maanden heb ik via Twitter en Flickr – waar een paar mensen erover aan het schrijven en foto’s aan het posten zijn – springstaartjes ontdekt.

Ik ben toen zelf ook eens op zoek gegaan. Eerst dacht ik, dat ik ze nooit zou vinden, maar op een gegeven moment – ergens afgelopen november – zag ik een piepklein puntje over een blad bewegen…… En waarachtig: toen ik er via de macrolens naar ging kijken, was het een springstaartje. Deze:

 

 

In eerste instantie zou je zeggen, dat springstaartjes bij de insecten horen, omdat ze zes poten hebben, maar dat is niet het geval, ze zijn een onderdeel van de groep van zespotigen en blijken volgens de wiki zelfs meer met de schaaldieren dan met insecten verwand te zijn.

Je hebt de wat langwerpigere springstaarten en deze bolvormige. Ik kan voor deze geen Nederlands woord vinden, maar in ’t Latijns heten de langwerpigen Anthropleona en de bolvormige Symphypleona. Ik ben er ook (nog?) niet goed in de verschillende Symphypleona uit elkaar te houden, maar ik geloof dat de bovenstaande Dicyrtoma ornata zou kunnen heten en de onderstaande misschien Dicyrtoma fusca.

 

 

Als je goed kijkt zie je ook, dat ze vooral aan hun achterkant haren lijken te hebben. Dat zijn wassen buisjes (ik weet niet of dit een goeie vertaling van “wax tubes” is šŸ˜¦ ), waarmee ze feromonen kunnen verspreiden. Zo kunnen vrouwtjes daarmee bijvoorbeeld mannetjes aanlokken.

 

De afgelopen weken was het te koud, maar zogauw het weer wat warmer wordt, zal ik kijken of ik nog andere soorten kan vinden. šŸ™‚

Dit bericht werd geplaatst in springstaartjes en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Springstaartjes

  1. Soli zegt:

    Wat een grappige diertjes

Geef een reactie

