Bladluizen

Nu de zomer voorbij is, zijn er jammergenoeg minder insecten te vinden. Om er toch nog een paar te kunnen fotograferen, moet je wat nauwkeuriger kijken. En daardoor ontdekte ik deze.

Ik vond hem eigenlijk meteen erg leuk, maar wist weer niet wat het was. Gelukkig kon iemand op Flickr me helpen en wees me erop , dat het gewoon een bladluis zou kunnen zijn. En dat lijkt te kloppen!

Als je wat beter kijkt (bv door op de foto te klikken, zodat ie groter wordt), zie je dat hij aan de achterkant – dus op z’n abdomen – twee kleine sprietjes heeft. Dit zijn de siphonen. Daarmee kunnen bladluizen een plakkerige substantie afscheiden. Dit doen ze als er vijanden in de buurt zijn. Ik heb gelezen, dat hier ook een feromoon inzit, waardoor andere bladluizen gealameerd worden.

Een paar dagen geleden vond ik – toen ik op zoek ging naar springstaartjes, waar ik op Flickr interessante foto’s van had gezien – onder veel bladeren dit en vergelijkbare “beestjes”.

 

 

Het was lastig fotograferen, omdat het zo klein is en de laatste paar dagen ook wat donker tussen de bomen. Daarom ben ik er vandaag nog eens naar op zoek gegaan. En je vind ze eigenlijk vrij veel.

 

Ik wist eerst niet wat het zou kunnen zijn: spinnetjes of dode bladluizen misschien? En toen kwam m’n vriend met het idee en het bijpassende filmpje: het zijn de exoskeletten van bladluizen!

Nooit verwacht dat bladluizen zo interessant zouden kunnen zijn. 🙂

Dit bericht werd geplaatst in bladluizen, insecten en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

