Inktzwam

Tijdens de wandeling vandaag kwam ik weer veel paddenstoelen tegen. En hoewel ik het bij veel planten en insecten erg leuk vind om te proberen erachter te komen, wat voor soort het is, heb ik dat bij paddenstoelen opgegeven en fotografeer ze gewoon, omdat ze er leuk uit zien.

Maar bij de volgende stond ik wel even verbaasd te kijken. Ze leken zulke vreselijk lange stelen te hebben met daarbij een in verhouding veel te kleine hoed.

 

Maar nadat ik wat rond ben blijven kijken, kwam ik uiteindelijk ook deze tegen – met nog een sliertje rest-hoed………

En hoewel ik nog steeds niet veel weet over paddenstoelen, ga ik er nu vanuit dat het een soort van inktzwam is. Bij deze vervloeit de hoed namelijk in een proces van autolyse tot zwarte inkt – vandaar de naam.

Dit bericht werd geplaatst in paddenstoelen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

